O autorze
Aleksander Szenk: specjalista ds. zarządzania biznesowego, brand implementu, manager międzynarodowych projektów internetowych, obserwator  codzienności społeczno-gospodarczej. Porusza kwestie interakcji gospodarki i społeczeństwa. Na co dzień reżyseruje procesy biznesowe w branży internetowej.

Opinia jako najcenniejszy content marketing

Przed zakupem nowego produktu czy też usługi, niemal 74% konsumentów bierze pod uwagę możliwość sprawdzenia opinii w internecie, wynika z badań przeprowadzonych przez raport agencji Buzz Media. Ponadto tradycyjna reklama baner-owa, display-owa czy online, przekonuje już tylko 37-45 % konsumentów. Content marketing nabiera zupełnie nowego znaczenia, zwłaszcza gdy treść tworzy użytkownik.

Nowy trend?

Trend grania content marketingiem będzie, i de facto już jest najsilniejszym bodźcem dla marketerów odpowiedzialnych za produkty internetowe. Szczególnym, lecz jakże ważnym rodzajem contentu staje się opinia. Internet jako środowisko, coraz bardziej staje się środowiskiem opiniotwórczym. Za ciosem poszło kilka spółek, które w swojej działalności web-owej postawiły własnie rozwój portali opiniotwórczych.

Opinia opinii nie równa

Internet pełen jest opinii, na każdy temat. Jednak najistotniejsze z punktu widzenia użytkownika, stają się opinie, które mają największą wartość w offline-ie, a co za tym idzie pomagają w podjęciu właściwiej decyzji, lub przynajmniej w niepodjęciu złej.
Dlaczego jest to tak istotne? Człowiek musi podejmować w życiu wiele decyzji, przy czym znaczna ich część opiera się wyłącznie na podejściu intuicyjnym. Jakże łatwiej jest nam dokonać selekcji posiadając twardą wiedzę w danym zakresie!

Jakich opinii szukamy?

Przede wszystkim, zainteresowaniem cieszą się produkty i usługi tak zwanego "niskiego zaufania". W naszym kraju newralgiczną usługą okazuje się między innymi mechanika samochodowa. Któż z nas nie doświadczył "specyfiki" tej branży? Tutaj z pomocą przychodzi portal dobrymechanik.pl, oferujący pomoc w znalezieniu najlepszego warsztatu samochodowego w okolicy. Stanowcze przestrzeganie zasad i ogromna baza usługodawców czynią z dobregomechanika, najpopularniejszy portal tego typu w kraju. Tutaj własnie do gry wkracza opinia, na podstawie której użytkownicy wybierają najbardziej zaufany warsztat.

Nie tylko branże "niskiego zaufania" znajdują swoje miejsce w sieci, na portalach opiniotwórczych. Nie sposób nie wspomnieć o portalu znanylekarz.pl, który jest skarbnicą opinii, na temat lekarzy w całej Polsce. Dzięki dużej ilości opinii, możemy wyszukać najlepszego specjalistę z wybranej dziedziny, gdzie odpowiedni wybór ma kolosalne znaczenie, często dla naszego życia.

Ciekawą nowością okazują się portale z szeroko pojętej branży urodowej, takie jak dobrakosmetyczka.pl, czy dobryfryzjer.pl. Pokazuje to jasno, iż znaczenie opinii zatacza coraz szersze kręgi i znajduje zastosowanie, nawet w branżach, których usługi nie są kwestią "życia lub śmierci" postrzeganą sensu largo.

Co poza opiną?

Ważną cechą znacznej większości portali opiniotwórczych jest możliwość szybkiej konwersji opinii w konkretną wartość biznesową. Proces ten umożliwia umawianie wizyt przez internet. Często nie jest to tylko dodatkowa funkcja, a raczej kluczowa usługa, poza contentem. Może ona okazać się niezwykle przydatna, zwłaszcza w branżach, w których działa dobrymechanik.pl oraz znanylekarz.pl. Po prostu - oszczędzamy sobie szału komunikacji z tymi jakże często burzliwymi środowiskami, a o cały proces umawiania dba portal.

Nawyk jakości

Co poza budową wizerunku w internecie, dają portale opiniotwórcze usługodawcom?
Przede wszystkim umacniają wartość biznesową. Niemal wszystkie portale nagradzają usługodawców z dużą ilością pozytywnych komentarzy, wysoką pozycją w rankingu, co bezpośrednio przekłada się na pozyskanie przez nich nowego klienta.

Szalenie ważna jest także funkcja społeczna. Dzięki przejrzystości informacji i pełnego dostępu do niej, usługodawcy wyrabiają w swojej działalności nawyk wysokiej jakości świadczonych usług. Zaniedbania na tym polu, poprzez słabe opinie, spowodują utratę części klientów, co po prostu przestało być opłacalne. Jeżeli będziemy zwiększać świadomość usługodawców odnośnie zachowania wysokich standardów, a portale opiniotwórcze będą wciąż rosły w siłę, wówczas możemy spodziewać się nowej jakości.
Trwa ładowanie komentarzy...